Balansplatta

Balans är inte alltid vad som prioriteras främst vid träning, utan de flesta som tränar kämpar nog mest för att erövra andra hälsoeffekter eller siktar på att gå upp eller ned i vikt. Men ett bra balanssinne ska inte underskattas och faktum är att det finns ett samband mellan balans och muskelstyrka. Dessutom ger en bra balans en snyggare hållning och stärker ryggen.

Precis som namnet antyder jobbar man med att träna upp balansen när man använder en balansplatta, men man stärker även knän och anklar och tränar höfter, rumpa, lår, mage och rygg med den. Med andra ord är det en ganska heltäckande träningsform och inte alls så lätt som det ser ut. Det finns balansplattor med varierade svårighetsgrad så är man total nybörjare ska man förstås inte ge sig på Abilica Balansplatta Pro, utan istället börja med en platta som till exempel Abilica Twister istället. När du har förbättrat din styrka och balans kan du använda dig av en mer avancerad balansplatta. Om du tränar regelbundet och ihärdigt får du snart en bättre balans.

>> Köp en balansplatta online – här hittar du hela sortimentet.

Träning på balansplatta ger kanske fler möjligheter än vad man först kan tro, och här kommer några exempel: Stå med fötterna tätt ihop och vicka åt ena och andra hållet som uppvärmning. När du blir mer säker kan du pröva att stå på ett ben, då kan du ”rita” figurer eller ”skriva” bokstäver (gå igenom alfabetet och se hur långt du kommer för varje tillfälle) eller liknande i luften med den andra foten. Börja med att stå fem minuter på ett ben och sen fem minuter på det andra. Du kan även stå på ett ben medan du kastar en boll mot en vägg. Om du står med båda benen på balansplattan kan du jobba lite med lättare hantlar samtidigt. Vissa tycker om att inkorporera träningen medan de gör vardagliga sysslor som att till exempel borsta tänderna, och här är det väl bara helt enkelt att pröva sig fram. Man kan även sätta sig ned på balansplattan med rakt utsträckta ben, vilket ger en enorm effekt på magmusklerna. Nu när du börjar bli lite mer van kan du pröva att ställa dig på plattan på ett ben under 30 sekunder samtidigt som du blundar. Byt ben och upprepa övningen några gånger. Om du har ett elastiskt gummiband eller liknande så kan du fästa detta i ett dörrhandtag och dra i det med båda händerna samtidigt som du balanserar på plattan.

Stå aldrig på balansplattan med raka knän så att de låser sig. Då leden (i det här fallet knäet) hamnar i en mer stabil position och översträcks försvinner mycket av den påfrestning som balansplattan är tänkt att ge och effekten av träningen minskar. Det är alltid bra att kombinera balansplatta med styrka, och som också getts exempel på tidigare. Ett bra redskap i detta sammanhang är Abilica Power Board då den är en kombinerad stepbräda och stabiliseringsbricka och som har handtag i sidorna så att du kan träna push-up samtidigt som du balanserar.