Balansplatteträning

Fotledsskador i någon form är en av de mest vanliga idrottsskadorna.

Balansplatteträning är ett mycket effektivt sätt att minska risken för sådana skador. Balansplattan kan med fördel användas vid rehabilitering av tidigare skadade fotleder och för patienter med vissa neurologiska sjukdomar förenade med balanssvårigheter.

>> Köp en balansplatta online – här hittar du hela sortimentet.

Balansträning, som rekommenderas av:

  • Läkare
  • Sjukgymnaster

Balansplatteträning ger spänst, styrka och balans.

Träningstips:

  • Rullning höger-respektive vänstervarv.
  • Vickning framåt/bakåt
  • Vickning höger/vänster
  • Balansträning med ett ben

Vid önskemål om mer avancerad träning: Kombinera balansträningen med bollstudsning.

Vid rehabilitering av fotledsskador:
Utför mjuka rörelser sittandes på en stol. Det underhåller och ökar rörligheten utan belastning av skadan.

Värm upp genom gång, jogging och stretching innan träningen påbörjas. Känner du dig osäker så tar du kontakt med en sjukgymnast, läkare eller tränare innan du börjar.

Andra bra träningssidor:
Gåband hos Gaband.se
Promenadband.nu
Balanserande kosttillskott