Meny Stäng

Balansboll

En balansboll är inte bara ett roligt redskap som man använde på gymnastiktimmen som barn. Det utgör också ett perfekt träningsredskap för vuxna för att stabilisera bålen och ryggen och hjälpa kroppen att komma i balans. En balansboll fungerar lika bra under ett träningspass för att variera med lite balansträning, som den gör på kontoret som ersättning till en rigid kontorsstol.

Du finner dessa bollar i gymbutiker men de kan också förekomma i dagligvaruhandeln på stormarknader i hörnan för träningsredskap eller liknande. Normalt sett är en balansboll inte speciellt dyr och kan därför ingå i de flesta hushåll.

En boll till balans, träning och stretch

En balansboll fyller många funktioner och fungerar som en alltiallo. Den lämpar sig bra för stretchövningar genom att sträcka ut muskler medans du sitter på den, eller som stöd under ben och rygg. På samma gång blir den en bra träningskompis när du vill göra magövningar, träna höftböj eller utföra avancerade ryggövningar samtidigt som du håller balansen. Hos sjukgymnaster brukar bollen näst intill alltid ingå i rehabiliteringsprogram för att stärka patienternas ryggar och därmed övriga kroppen.

>> Köp en bra balansboll här

Vi rekommenderar butiken Sporttema, som har ett stort utbud av produkter för balansträning.

Exempel på övningar med balansboll

Vill du göra en försvårad träning med bollen som hjälpmedel, kan du även använda ett gummiband eller en bänk. De två kombinationerna stärker kroppens muskler ännu mer. Olika övningar du kan göra listas nedan.

  • Armhävning mot bänk med bollen under fötterna
  • Bänkpress men med en boll under ryggen istället
  • Crunch och situps för mage med gummiband som extra boost
  • Brygga och höftsträck – två ryggövningar
  • Höftböjaren eller bålens sidor för stretching
  • Enbart sittandes samt långsam gång på stället för balansträning och stabilitet

Balansbollen för rehabilitering

Skadedrabbade idrottare eller privatpersoner rekommenderas balansbollar inom rehabiliteringen. Även äldre personer gynnas rejält av att ha en balansboll, eftersom de ofta är mer stillasittande. I många fall har detta redskap visat sig vara mer effektivt än många styrkemaskiner, när det kommer till uppbyggnad av muskler och träning av stabilitet. Eftersom den är så enkel och prisvärd, kan man heller inte komma på någon ursäkt till att inte införskaffa den.

Balansboll

Bra för hållningen

Ett annat namn som balansbollen har fått är pilatesboll eftersom den är frekvent förekommande under pilatespass där hållning och muskulatur tränas simultant. Resultatet har blivit att du till på köpet får en fin hållning och slutar svanka eller säcka ihop. Således kan balansbollen utses som en av de mest mångsidiga träningsredskapen som både ökar flexibiliteten, muskulaturen, balansen och bidrar till fina kroppsposer.

Så hanterar och förvarar du en balansboll

Balansbollen pumpas upp tills dess att den når maxdiametern som är indikerad på bollen. Pumpa aldrig över denna siffra, då bollen kan gå sönder. Ett tips är att blåsa upp den till 80% i rumstemperatur, låta den stå över natten och pumpa de resterande 20 procenten nästkommande dag. Pumpa bollen en aning lösare än för hård, då den lätt kan förlora sin funktion eller glida iväg när du sitter på den.

Förvara gärna din boll i en bollskål som går att köpa till som tillbehör. Då rullar den inte iväg. Ställ bollen på en säker plats, borta från solljus och värme.