Meny Stäng

Bosuboll

Vad är en bosuboll?

Du kanske inte vet vad en bosuboll är, men du har nog sett en om du besökt ett gym någon gång. Det är ett balansredskap som kan hjälpa dig att träna hela kroppen. Om du föreställer dig en vanlig gymboll, eller en så kallad pilatesboll, är du på rätt väg – men dela den på mitten. Bosubollen ser nämligen ut som en halverad gymboll, men den är skonsammare mot kroppen än den traditionella bollen. Ordet bosu är en förkortning av ”both sides up”, och som ordet antyder kan man alltså använda den både med den flata delen mot golvet, eller med den runda.

Ett redskap med många fördelar

Tack vare sin flexibilitet kan bosubollen komma till nytta i många olika sorters träningsmoment. Genom att vända den runda delen mot golvet får man automatiskt ett balansredskap som passar de flesta användare. Att träna sin balans gör att många små muskler i ben och fötter får arbeta, som inte annars kommer till användning särskilt ofta. Bosubollen erbjuder en skonsam träning, och används därför ofta vid fysisk rehabilitering.

>> Köp en bra bosuboll här

Vi rekommenderar butiken Sporttema, som har ett stort utbud av produkter för balansträning.

bosuboll

Det går också att utnyttja den jämna sidan uppåt för att träna styrka – fler muskler används, och de får arbeta hårdare. Med den runda sidan upp brukar bosubollen användas vid till exempel stretching, då man genom att lägga sig över den både sträcker ut ryggen och låter dig slappna av samtidigt.

Övningar och tips

Balans

Genom att vända den runda delen mot marken har du automatiskt en slags balansbräda, med fördelen att den inte kan rulla ifrån dig. Att bara stå och hålla balansen är en bra och enkel övning som går att variera på flera sätt. Du kan till exempel testa att bara stå på ett ben, eller utmana dig själv genom att lägga till ett redskap såsom gummiband och på så sätt träna styrka såväl som balans. Om du sedan vänder bosubollen med den flata sidan mot golvet kan du fortsätta med balansövningarna genom att till exempel sitta direkt på bollsidan. Luta dig tillbaka och försök hålla balansen medan du lyfter både fötter och armar från golvet. Här får både bålen, benen och armarna en härlig workout.

Styrka

Alla vanliga övningar såsom situps, armhävningar, benböj, med flera, kan med fördel kombineras med bosubollen. Du väljer själv hur mycket balans du vill träna samtidigt genom att välja den flata eller runda sidan nedåt. Har du till exempel den flata sidan mot marken kan du göra skonsammare situps, då du lätt kommer i kontakt med magmusklerna, jämfört med pilatesbollen där du måste arbeta med balansen i hela kroppen. Med den runda sidan mot marken kan du testa att stå i planka med händerna mot den flata sidan.

Lägg till knädrag genom att dra vänster knä framåt utanför vänster armbåge, och vice versa. Du ger din kropp en större utmaning när du lägger till bosubollen i dina vanliga övningar, då musklerna måste arbeta hårdare, och din kroppskontroll ökar. Det är också möjligt att använda vikter samtidigt som du utnyttjar bosubollen som balansbräda. Du får en roligare och mer allsidig träning på köpet!