Meny Stäng

Öva upp balansen

Många behöver öva upp sin balans ibland, men det kan vara svårt att veta hur man ska göra det. En bra balans är viktigt att ha, speciellt om man utövar sporter som kräver att man har ett bra balanssinne. Några sporter kan till exempel vara balett, konståkning, hockey, dans och olika kampsporter. När man är äldre kan man också få svårare med balansen och detta kan man förebygga om man övar på balansen regelbundet. Nedan listas lite tips på hur man kan öva upp sin balans.

Bålvridningar

En bra balansövning är att träna bålen. I denna balansövning ska man stå upprätt med fötterna isär. Man kan antingen ta hjälp av en stabil möbel eller lägga händerna i kors. Det är viktigt att sträcka så mycket man kan på ryggen så att man blir lång. Därefter ska man vrida huvudet och axlarna åt höger. Dock bör man se till att man bara vrider överkroppen och inte höfterna. När man har gjort det kan man återgå till startpositionen och upprepa övningen fast åt andra hållet.

Tåhävningar

Till denna övning behöver man ta hjälp av någon sorts stöd. Det kan till exempel vara diskbänken eller en stabil möbel. Även i denna övning ska man stå rak och med fötterna isär. Samtidigt ska man hålla i stödet man valt. Snabbt ska man gå upp på tå och lägga vikten på stortån. Man ska dock undvika att låsa knäna. Sedan ska man sakta sänka hälarna. Är man ovan kan man börja med tio stycken och sedan öka gradvis.

Tåhävningar

Uppresningar

I den här övningen måste man ha en stol att sitta på. Först ska man sätta sig en bit ifrån stolens ryggstöd och luta kroppen framåt något. Nu ska man ställa sig upp med hjälp av händerna. Om man behöver kan man också ta hjälp av låren. Sen ska man sätta sig igen, också med hjälp av händerna, samt låren vid behov. Det är dock viktigt att kontrollera var man har stolen först innan man sätter sig. Denna övning kan ska man upprepa några gånger och precis som med tåhävningarna kan man öka gradvis.

Tandemstående

Även i denna övning måste man ha ett stöd. Antingen att man stödjer sig mot diskbänken eller en stabil möbel. Börja med att stå rak och med sidan emot stödet. Fötterna ska placeras så att det bildar en rak linje. Alltså ena foten framför den andra. Sen ska man stå i den positionen och titta framåt i tio sekunder. Efter tio sekunder ska man placera bakre foten framför den främre och upprepa övningen så med tiosekundersintervall. Känns övningen jobbig och svår att utföra kan man börja med att placera fötterna jämsides och titta rakt fram i tio sekunder. För att sedan placera fötterna i en linje.